Header afbeelding
P C Hooftlaan 10 5611 NV Eindhoven Tel:040-2117212

Klachtenregeling

Heeft u een klacht over uw huisarts? U kunt er iets mee doen!

Gelukkig zijn de meeste patiënten tevreden over hun huisarts. Maar
misschien bent u over bepaalde zaken minder tevreden. Op deze
pagina leest u wat u kunt doen met uw onvrede of klacht over een
huisarts die is aangesloten bij de Klachtenregeling Huisartsenzorg
Zuid-Nederland. Het gaat om huisartsen die werken in de provincie
Noord-Brabant, Limburg, Zeeland, het grootste deel van Gelderland
of een klein deel van utrecht. De klachtenregeling is opgezet op basis
van de Wet klachtrecht cliënten zorgsector. Meer informatie vindt u op
de website www.klachtenhuisarts.nl

Wat kunt u doen met uw klacht?

1. Probeer samen met uw huisarts het probleem op te lossen. Uw
huisarts stelt het vaak op prijs indien zij de gelegenheid krijgt de
oorzaak van uw klacht met u te bespreken. Dat kan ook als de klacht
over de praktijkassistente(s), waarnemer ,of de huisartsenpost gaat.
Als de huisarts niet weet dat u ontevreden bent, kan zij ook niet samen
met u naar een oplossing zoeken.

Ontevredenheid kunt u natuurlijk het beste op het moment zelf bespreken met uw huisarts.

Grote kans dat we er samen uitkomen. maar mocht u dit vervelend of lastig vinden, dan kunt u

altijd ons klachtenformulier gebruiken .U kunt dit formulier bij de assistente vragen en afgeven.

 

2. Advies en bijstand door de afdeling Informatie-en Klachtenopvang
Gezondheidszorg (IKG)

Het IKG kan informatie geven over uw rechten en plichten als patiënt
en adviseren waar u met uw klacht terecht kunt. Een medewerker van
het IKG kan u bijvoorbeeld helpen bij het schrijven van een brief of door
mee te gaan naar een gesprek met een huisarts. Het IKG werkt
onafhankelijk van hulpverleners en instellingen in de gezondheidszorg
en is onderdeel van Zorgbelang. In Zuid-Nederland zijn meerdere IKG`s.
Alle IKG`s zijn telefonisch te bereiken via 0900-2437070 of via internet op
het webadres: www.zorgbelang-nederland.nl

3. indienen van de klacht bij Stichting klachtenregeling Huisartsenzorg
Zuid-Nederland

Het kan zijn dat de bovengenoemde mogelijkheden niet tot een oplossing
hebben geleid of in uw geval niet van toepassing zijn. In dat geval kunt uw
klacht schriftelijk indienen bij de Stichting klachtenregeling Huisartsenzorg
Zuid Nederland. Na ontvangst van uw klacht neemt de medewerker
klachtopvang en klachtenbemiddeling telefonisch contact me u op
over de te volgen procedure. www.klachtenhuisarts.nl